Större ekonomisk frihet handlar om goda vanor

I mitt förra inlägg skrev jag om en vanlig psykologisk fälla som får dig att spendera mer än vad du initialt har tänkt. En annan sak som ofta försvårar vårt sparade är våra vanor. Därför kommer detta inlägg handla omjust vanor.

Tråkigt, kanske du tänker nu. Men ge mig en chans. Att nå större ekonomisk frihet handlar just om att ha goda vanor.

Och!

Jag har bett Ulf Egestrand avsölja 3 av hans ekonomiska vanor. Ulf började sitt yrkesliv som vaktmästare på en bank och i dag lever han ett liv i ekonomisk frihet. Häftigt va?

Men först...

Varför har vi vanor?

Genom att skapa oss vanor spar vi på energi. Varje gång vi gör en ny sak behöver hjärnan vara alert. Men när ett nytt beteende övergår till att bli en vana kan hjärnan slappna av och gå på autopilot. Beteendet har blivit automatiserat.

Det är därför vi kan känna oss trötta efter en arbetsdag på ett nytt jobb där vi inte har några rutiner ännu - hjärnan har fått arbeta för fullt hela dagen.

Men en vana är mer än ett automatiserat beteende. Genom att sticka in tunna nålar i hjärnan på råttor kan man mäta av aktiviteten i deras hjärnceller. Hjärnceller är mer aktiva när de gör nya saker, och de blir mindre aktiva när beteendet har blivit till en vana. Hjärnan går då på autopilot och behöver inte vara lika alert.

Vanor är alltså viktigt för oss. De gör att vi orkar mer. Tänk dig att behöva genomleva varje måndag morgon innan jobbet som om det vore första gången, utan vanor och rutiner. Jag törs knappt tänka tanken...

Såhär skaffar du dig de vanor du vill ha

Ett vanligt fel är att vi försöker sluta med de vanor vi anser dåliga och börja med vanor vi tycker är bra. Problemet är att detta är mycket svårt. En vana är så inarbetad att den påverkar aktiviteten i hjärnan. Och eftersom beteendet har blivit automatiskt kan det vara svårt att sluta med det.

Identifiera i stället de vanor du har, och tänk över hur du kan ändra på dem.

Det är mycket större chans att du lyckas ändra en vana än att sluta med den.

Vi kan ta ett exempel med en person som konsumerar mycket kläder. Hen har flertalet gånger försökt att sluta med detta för att spara mer pengar. Problemet är egentligen inte att personen handlar kläder, utan att personen lägger för mycket pengar på det. Så genom att behålla denna vana - men i stället ändra på den - kan personen fortfarande nå sitt mål.

Exempel på ändringar som gör att personen kan behålla vanan, men samtidigt spara mer pengar är att:

- Konsumera mer second hand

- Byt kläder med vänner

- Hyr väskor, klänningar etc. i stället för att konsumera egna om du har en läggning för exklusiva varor. Troligtvis kommer du ha tröttnat på dem ändå lagom tills det är dags att lämna tillbaka dem.

Vill du läsa mer om vanor kan jag rekommendera boken "The Power of Habit" skriven av Charles Duhigg.

Ulf Egestrands 3 vanor som leder till ekonomisk frihet

Ulf började sitt yrkesliv som vaktmästare på en bank och i dag lever han ett liv i ekonomisk frihet. Han har bland annat varit ordförande för en hedgefond och skrivit boken The Henhouse. Ulf har gjort en fantastisk ekonomisk resa med både med- och motgångar.

Jag bad därför Ulf att dela med sig av några goda ekonomiska vanor som har hjälpt honom till det liv han har idag.

Här kommer Ulfs 3 goda vanor som gör att du spar pengar, utan att egentligen behöva tänka så mycket på det.

  1. Betala till dig själv först. Månaden ska börja med att ditt sparbelopp dras automatisk från bankkontot. Detta gör att du fokuserar på hur du ska kunna betala dina räkningar (istället för att fokusera på hur du ska kunna spara). Om pengarna inte räcker till räkningarna så blir din uppgift att ta reda på hur du kan minska utläggen eller öka inkomsten. Du får inte nagga på ditt sparande. Det är ju du som ska komma först.
  1. Skriv ned alla dina utgifter på ett papper eller i datorn under 6 månader. Lägg de sedan månadsvis i olika kategorier som boende, el, mobil, mat, kläder, nöjen, etc. Då vet du vart pengarna verkligen går. Först när du har gjort detta kan du sätta upp mål för var du kan minska dina utlägg. Följ sedan upp och om du gör detta till en vana.
  1. Mitt sista tips handlar om inköp. Sätt 30 % lägre budget än du har råd med på stora inköp. Här kan du spara många sömnlösa nätter (och mycket pengar). Ta det största och viktigaste köpet av alla i livet - bostaden. Denna kostnad är den största du har och som du är mest känslig för vid förändringar som långvarig sjukdom, arbetslöshet eller brusten prisbubbla. Om du t.ex. har råd med 1.500 000 kr för ett husköp, säg då till dig själv och mäklaren att huset får kosta max 1.000 000 kr. Du kommer med all sannolik att betala mer än du hade tänkt dig. Fråga någon som har köpt bostad. Detta gör dig också mer tålig mot förankringsfällan.

 

Vad krävs för att nå ekonomisk frihet

Och här kommer ännu en överraskning. Tillsammans kommer Ulf och jag göra en dykning in i vad som krävs för att nå ekonomisk frihet; varför är det så svårt att lyckas och bjuda på tips på hur vägen dit kan blir enklare.

Ulf kommer i sin nya blogg "Pengar är energi" dela med sig av sina personliga erfarenheter från sin resa till det liv han har idag samt erfarenheter av att jobba med valutahandel och som finansdirektör på Scania. Jag kommer fortsätta skriva om hur du kan samarbeta med din hjärna för att få bättre koll på din ekonomi. Och göra en dykning i Ulfs beteenden och strategier och beskriva vad det är i dem som har gjort att han har lyckats!

Vad tycker ni, tummen upp eller tummen ned?