De tre vanligaste felen vid målsättning

När vi vill åstadkomma något sätter vi upp mål. Men ofta händer det att vi inte når målen vi har satt upp. Fast vi så gärna vill. Är inte det märkligt?

En anledning till att vi inte lyckas med våra mål är att vi begår misstag när vi sätter upp dem.

Tre vanliga fel vi gör vid målsättning:

  • Vi har ingen deadline när målet skall vara uppnått
  • Vi inser inte att vårt slutmål ofta består av många delmål
  • Vi har ingen tydlig och genomtänkt plan på hur målet ska uppnås

För att vi ska kunna lyckas med våra mål måste vi göra det tydlig för oss vad de innebär. Det innebär att vi inte bara behöver tänka på vad det är vi vill uppnå, utan också när vi vill ha uppnått det och hur vi ska göra det.

Ofta består ett mål av flera delmål. Delmoment som vi kanske inte hade tänkt på innan. Det är alltså viktigt att ha en tydlig plan från början vad målet innebär i praktiken.

Vi har väl alla vår ryggsäck med misslyckade nyårslöften som vi skamset bär med oss. Mitt senaste är från förra året där jag lovade mig själv att sluta äta godis (en klassiker).

Det jag inte hade tänkt på var vad det innebar i praktiken. Inget biogodis. (Jag provade att ha med mig vindruvor en gång. Folk stirrade). Ingen choklad veckan innan mens (samhällsfara). Och det hela myntade ut till att jag började överkonsumera fika.

Kakor. Chokladbollar. Oboy. You name it... (I ate it)

Jag hade helt enkelt inte tänkt på vad mitt nyårlöfte innebar i praktiken. Och att utsätta min sambo för vecka-innan-mens-utan-choklad var rent ut sagt oetiskt.

Löftet är nedlagt och jag kommer aldrig anta ett sådant nyårslöfte igen. I alla fall inte på minst 2 år. Men nog om mig.

Dina delmål ska vara så konkreta att du kan skriva in dem i din kalender

Ett tips är att delmomenten skall vara så tydliga och konkreta att du kan skriva in dem i din kalender. Och tänk noga igenom innan vad ditt mål innebär i praktiken.

Att spara mer pengar innebär bara inte skyffla in mer pengar på sparkontot. Och inte heller bara att konsumera mindre. Vad innebär det egentligen?

  • Att inte följa med på varenda AW?
  • Att cykla i stället för att ta bilen?
  • Att inte ta del av den smaskiga 70% sommarrea som de butikerna just nu erbjuder utan strunta i att följa med vänner på shopping?

Vad kommer du behöva avstå i från, och hur kommer det att kännas?

Men kom också ihåg att om du har ett ekonomiskt mål, att spara mer, så handlar det inte enbart om att minska utgifterna utan också att öka inkomsterna. Angelica Alm ger i detta blogginlägg riktigt bra tips på hur du gör detta.

Tänk på det här:

  • Ditt mål ska ha en tydlig deadline, ett slutdatum när det ska vara uppnåt
  • Bryt ned ditt mål i mindre konkreta handlingar och skriv in dem i din kalender. Ditt mål kan behöva att du lägger ned tid därför behöver du också frigöra tid för det i din kalender
  • Vad innebär ditt mål i praktiken. Är det något du inte längre kan göra och är du beredd att avstå från det?

Jag har tidigare skrivit om en enkel metod du kan använda dig av för att sätta upp mål. Följer du metoden behöver du se till att du svarar på 3 frågor (vad, när och hur), vilket gör att det ökar chansen att du faktiskt lyckas med ditt mål. Du kan läsa om metoden här.

Nyfiken på mer? Följ mig på twitter

/Elin